Szybka porada: jak ograniczyć cukier w codziennej diecie?

coffee-mug-tea-sugar

Jeśli chcesz ograniczyć czysty cukier w swojej diecie w szybki i łatwy sposób sprawdź kilka porad, które przygotowałam poniżej. Bez obaw, nie musisz wyrzucać całego jaki posiadasz w domu, wystarczy że go zastąpisz lub stopniowo zmniejszysz jego ilość. Pozornie jest to proste, ale każdy z nas wie jak walka ze złymi nawykami potrafi być kłopotliwa. Nikt jednak nie powiedział, że to co trudne jest nierealne! Cukier gwarantuje nam szybkie zdobywanie zbędnych kilogramów, zabiera z organizmu witaminę B1, ponadto odpowiedzialny jest za wiele schorzeń takich jak cukrzyca, astma, arterioskleroza, osłabienie odporności organizmu, alergie, powszechnie znana próchnica, a nawet wspomaga wzrost komórek rakowych!

Podczas gotowania możesz zastąpić go musem ze słodkich jabłek lub puree z suszonych śliwek. Świetnie sprawdzi się nawet do pozornie słonych potraw, które mimo wszystko wymagają dosłodzenia (np. sos do spaghetti). Różnica w smaku jest praktycznie niezauważalna, a obie opcje oferują o wiele zdrowsze rozwiązania od klasycznego, białego cukru.

Zamiana lodów na sorbety – ta mrożona wersja ulubionych owoców zawiera tylko naturalną fruktozę i najczęściej nie wymaga dodawania go więcej. Klasyczne lody mogą dostarczyć nawet 14 g czystego cukru na porcję o wielkości połowy szklanki, a to już całkiem sporo! Deser równie smaczny, a mniej kaloryczny – warto go zamienić.

Jeśli pozwalamy sobie na desery, to tylko w małych miseczkach lub na niewielkich talerzykach – najlepiej nie większych niż dłoń. Pozwala to nie tylko na kontrolowanie porcji, ale też daje możliwość oszukania zmysłów – gdyż to co znajdzie się na takim półmisku sprawi wrażenie o wiele większego, niż jest w rzeczywistości!

restaurant-coffee-chocolate-dessert

Jednym z trudniejszych wyzwań jest zaprzestanie słodzenia napojów jak kawa czy herbata. Jeśli nie masz w sobie dość silnej woli, by z dnia na dzień nie używać ani grama cukru warto zacząć od ograniczenia porcji – najpierw do połowy, następnie o kolejną połowę i tak, aż do całkowitej rezygnacji z niego.

Miłośnicy sztucznie dosładzanych napojów mają przed sobą najtrudniejsze wyzwanie. Tutaj konieczna jest zamiana Coca-Coli, Pepsi czy „oranżad” na soki samodzielnie wykonywane w domu, ze świeżych warzyw i owoców. Brak czasu na ich przygotowanie nie może być wymówką dla takiej zamiany, gdyż półki sklepowe wręcz uginają się pod ciężarem 100% soków jednodniowych bez grama chemii. Po co kupować coś niezdrowego, gdy opcja zdrowa jest równie smaczna i kosztuje tyle samo?

A jakie Wy znacie sposoby na ograniczenie w łatwy i skuteczny sposób cukru w swojej diecie? Potraficie odmówić sobie dodatkowej porcji deseru lub jeszcze jednej łyżeczki do kawy? A może nie odczuwacie potrzeby dosładzania? Podzielcie się swoimi spostrzeżeniami w komentarzach!

facebooktwitterpinteresttumblr
  • Naturastore
    Ja mam napady jedzenia cukru;) Generalnie wystarcza mi silna wola, ale czasem skuszę się na coś pysznego i słodkiego.
    • Ze wszystkim da się walczyć :) tutaj przede wszystkim chodzi o ograniczenie, a nie całkowite wyeliminowanie. Z czasem organizm znowu stanie się bardziej wrażliwy na cukier i nawet pół łyżeczki do herbaty sprawi wrażenie bardzo słodkiej :)