Naturalne, domowe sposoby na ból głowy i migrenę.

photo-1444220451343-9fcc0681ff8d

Ból głowy nie jest niczym przyjemnym, zwłaszcza jeśli atakuje nas z zaskoczenia w najmniej odpowiednim momencie. Zwykle najszybszą metodą jest sięgnięcie po farmaceutyki, ja jednak staram się szukać alternatywnych metod, które nie zaszkodzą mojemu żołądkowi. Stąd też zebrałam moje ulubione sposoby na walkę z dokuczliwym bólem, a nawet lżejszymi migrenami. Oczywiście nie gwarantuję, że każdy ze sposobów sprawdzi się u Was – uważam jednak, że ich przetestowanie wiąże się z na tyle niewielkim wydatkiem finansowym, że warto spróbować. Oto i one:

Herbata imbirowa

Rozgnieć około 2,5 centymetra imbiru, a następnie zalej go szklanką gorącej wody. Taki napój bardzo skutecznie gasi stany zapalne, a efekty jego działania można porównać do aspiryny. Od setek lat herbata imbirowa była stosowana w Azji, w leczeniu wielu chorób – dziś świetnie sprawdza się w naturalnej walce z uciążliwym bólem głowy.

Kapsaicyna

Czyli główny, aktywny składnik pieprzu Cayenne. Wystarczy niewielką jego ilość nałożyć do wnętrza otworu nosowego, po którego stronie doświadczamy bólu głowy. Działa ona w bardzo prosty sposób – poprzez  zablokowanie receptorów bólowych.

Złocień maruna (Feverfew)

Badania wykazały, że wyciąg z tej pochodzącej ze słonecznikowatych rośliny skutecznie uśmierza bóle głowy. Zmniejsza stany zapalne, odciąża nerwy i zapobiega uciążliwym migrenom, dzięki partenolidowi – uważanemu za główny składnik, decydujący o aktywności biologicznej ekstraktu ze złocienia.

Akupresura

Ta starożytna chińska metoda leczenia polega na zastosowaniu nacisku na określone punkty na ciele w celu łagodzenia bólu. Umieść palec w zagłębieniu pomiędzy pierwszym i drugim palcem stopy i naciskaj mocno przez około 3-5 minut. Inną metodą jest umieszczenie kciuka w ustach po tej samej stronie, po której odczuwamy ból głowy, starając się znaleźć kość policzkową. Naciskamy na kość mocno, do góry najpierw po jednej, a później po drugiej stronie. Następnie umieszczamy oba kciuki na górnym podniebieniu (wewnątrz jamy ustnej) i próbujemy docisnąć boki do zewnątrz.

Lepiężnik

Wyciąg z tej rośliny z rodziny astrowatych znany jest w medycynie naturalnej od czasów średniowiecza. Jest on dostępny w postaci kapsułek, proszku, nalewki i w innych formach. Badania wykazały, że ma on działanie przeciwskurczowe i właściwości przeciwzapalne.

pexels-photo (2)

Magnez

Minerał ten pomaga uspokoić nerwy, które mają tendencję do uaktywniania się, zwłaszcza podczas migreny. Niektóre badania wykazały, że osoby cierpiące często wykazywały niedobór magnezu. Warto zwiększyć jego zawartość w diecie poprzez spożywanie produktów, takich jak chociażby brokuły, fasola, mleko sojowe, orzechy czy szpinak.

Hydroterapia

Przygotuj dwa naczynia z wodą, jedno z bardzo ciepłą, drugie natomiast z zimną. Następnie włóż stopy na dwie minuty najpierw do pierwszego z nich (zwiększając tempo przepływu krwi w naczyniach), po czym przenieś je do drugiego na tak samo długi czas. Powtórz około 10 razy, aby przyspieszyć krążenie i usprawnić przenoszenie składników odżywczych oraz odprowadzanie toksyn.

Ciepły lub zimny kompres

Zastosuj jeden z rodzajów kompresu – zimny, na przykład kostki lodu zawinięte w ręcznik umieść na czubku głowy lub alternatywnie, gorący – połóż na karku, a ciepło pozwoli rozluźnić mięśnie napięte z powodu bólu głowy.

Unikanie przemęczania oczu

Wpatrując się w ekran komputera przez wiele godzin każdego dnia możemy dość mocno zmęczyć wzrok, a to z kolei w połączeniu z chociażby niewyspaniem krótką drogą poprowadzi Cię do bólu głowy. Pamiętaj o tym, aby zachować odpowiednią odległość oczu od monitora, a także o przenoszeniu wzroku na inne obiekty położone możliwie jak najdalej od Ciebie.

Odpowiedni czas snu

Badania wskazują, że osoby, które śpią na średnio sześć godzin w ciągu nocy zwykle znacznie częściej doświadczają bólu głowy (także tych mocniejszych), niż osoby które śpią znacznie dłużej. Postaraj się wysypiać, aby unikać migren i spadków nastroju wynikających z niewystarczającej ilości snu. 

Odpowiednie warunki do snu

Spraw, aby Twoje miejsce nocnego wypoczynku było przede wszystkim wygodne. Powinno być ciemne, ciche, wywietrzone, o stałej temperaturze w pomieszczeniu. Jeżeli wybudzają Cię dźwięki otoczenia posiłkuj się zatyczkami do uszu, a drażniące światła wyeliminuj maską na oczy.

pexels-photo-12344

Ćwiczenia

Zwłaszcza te na świeżym powietrzu pomogą złagodzić bóle głowy. Zrelaksuj swoje ciało i wybieraj aktywność fizyczną, która go nie przeciąży – joga czy stretching pozwolą rozluźnić napięte mięśnie.

Techniki relaksacyjne

Policz powoli do dziesięciu głęboko przy tym oddychając. Myśl pozytywnie i staraj się przypomnieć sobie najprzyjemniejsze momenty w Twoim życiu. Weź gorącą kąpiel lub prysznic używając przy tym ulubionych kosmetyków. Słuchaj ulubionej muzyki i zafunduj sobie relaksacyjny masaż.

Aromaterapia

Zagotuj garść rozmarynu w litrze wody i umieścić na przykład w misce. Połóż ręcznik na głowę i wdychać parę tak długo, jak możesz. Powtarzaj taką kurację, aż do całkowitego ustąpienia bólu. Mięta pieprzowa, lawenda, eukaliptus, drzewo sandałowe i bazylia wykazują równie uśmierzające działanie – znajdź dla siebie mieszankę idealną.

Utrzymuj właściwy poziom nawodnienia

Jedną z najczęstszych przyczyn bólu głowy bywa odwodnienie. To właśnie ten ból powinien być dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym. Pij co najmniej 4-6 szklanek wody dziennie, a z pewnością prawdopodobieństwo doświadczenia nieprzyjemnej migreny znacznie się zmniejszy.

Cytryna

Świeży sok z cytryny dodany do herbaty jest jednym z najlepszych lekarstw na bóle głowy. Skórki z cytryny jest także niezwykle przydatna – zetrzyj ja na najdrobniejszych oczkach tarki, ugnieć w formie pasty i połóż na czole oraz skroniach w formie okładu.

Unikanie niektórych produktów

Część produktów może powodować bóle głowy i migreny. Warto zatem ograniczyć pokarmy bogate w sód (sól), tłuszcze nasycone, cholesterol, tłuszcze trans oraz te z dodatkiem cukru. Żywność, taka jak mleko, masło, ser, śmietana, produkty mięsne, czerwone wino, kofeina i czekolada spożywane w nadmiernej ilości także mogą przyczynić się do powstawania migren. Postaraj się również unikać żywności bogatej w azotyny i siarczyny – rozszerzają one naczynka krwionośne w mózgu, zwiększają przepływ krwi co z kolei może powodować bóle głowy.

photo-1446161543652-83eaa65fddab

Śmiech

To chyba moje ulubione lekarstwo, które w zasadzie nic nie kosztuje, a wspaniale radzi sobie z bólami głowy będącymi wynikiem niedotlenienia. Zwiększa absorpcję tlenu przez organizm i wyrównuje deficyt wynikający na przykład ze stresującego trybu życia. Nie na darmo nasze babcie powtarzają, że… śmiech to zdrowie!

A jakie są Wasze sposoby na walkę z bólem głowy? Stosujecie naturalne metody, czy raczej bazujecie na farmaceutykach? A może należycie do tego grona szczęśliwców, które nie doświadcza migren, napięciowych, klastrowych czy jakichkolwiek innych bólów głowy? Zapraszam do dyskusji w komentarzach!

facebooktwitterpinteresttumblr
  • julla
    Jak mnie głowa boli, to marzę tylko o tym, żeby ból jak najszybciej ustąpił. Dlatego biorę rozpuszczalną pyralginę sprint, bo po niej dolegliwości mijają bardzo szybko
  • ellka
    Jakoś ja nie jestem w stanie pozbyć się bólu głowy domowymi sposobami. O wiele skuteczniej i szybciej na ból działa stara dobra pyralgina, więc jak czuję, że mnie głowa zaczyna ćmić, to po prostu biorę tabletkę i zazwyczaj po krótkim czasie już jest po bólu
  • Zapisuję sobie ten post, bardzo mi się przyda, mnie ciągle łapie ból głowy :// praca przy kompie – niestety
  • Dzięki! Zapisuję i z pewnością skorzystam. Liczę jednak, że nie będzie to miało miejsca w najbliższym czasie 😉
    • Mnie na szczęście dotyczy raz w miesiącu :) przy kobiecych dolegliwościach, dlatego też staram się nie faszerować specyfikami z apteki, a jak zwykle działać naturalnie :)
  • dużo więcej sposobów, niż się spodziewałam :)